Харчування - ЗДО "Колосок" с.Сари

В закладі організовано 3-х разове харчування дітей. В раціон входять всі необхідні для повноцінного розвитку дитини дошкільного віку продукти.

Харчування здійснюється відповідно до Перспективного чотирьохтижневого меню, яке складається на кожен сезон та затверджується директором закладу та погоджується з ДПСС. Затверджена вартість харчування за 1 день для дітей віком до 4-х років складає 37 грн., а для дітей віком від 4-х років - 45 грн., із яких: 60 % - бюджетні кошти, 40 % - батьківська плата.

Пільги на харчування

Від плати за харчування дітей у дошкільному навчальному закладі можуть бути звільнені цілком або частково окремі категорії осіб відповідно до чинного законодавства.

Відповідно до пункту 2.5 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН від 21.11.2002 р. № 667 звільнення батьків від плати або зменшення розміру плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах проводиться щорічно і може переглядатися протягом року, але не більше одного разу, та запроваджується в місячний термін після подання відповідних документів (довідок про сукупний дохід кожного члена сім'ї за попередній квартал, виданих за місцем отримання доходів, і довідки про склад сім'ї, виданої житлово-комунальними організаціями тощо.
Пунктом 2.10 Порядку № 667 встановлено, що з осіб, які мають право на пільги, але не подали необхідних документів щодо звільнення від плати або зменшення розміру плати, плата справляється в повному обсязі, без урахування пільг.
У разі несплати батьками за харчування дитини упродовж двох місяців без поважних причин дитина може бути відрахована з навчального закладу, що передбачено пунктом 12 Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003р. № 305 (із змінами). У такому разі адміністрація навчального закладу зобов’язана письмово повідомити батьків або осіб, які їх замінюють, про відрахування дитини не менш як за 10 календарних днів.
На підставі Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах пільгами на харчування користуються наступні категорії дітей:
  • діти-сироти та діти, що позбавлені батьківського піклування;
  • діти із сімей, сукупний дохід в яких на кожного члена за попередній квартал не перевищив рівня прожиткового мінімуму;
  • діти-інваліди;
  • 50% від вартості діти із багатодітних сімей, у яких троє і більше дітей.

Для оформлення пільги на харчування необхідно надати наступні документи:

Діти з малозабезпечених сімей
  • Довідка з Управління праці та соціального захисту населення (оригінал) - 1 шт. (поновлюється 1 раз у півроку)
  • Ксерокопія свідоцтва про народження дитини - 1 шт.
  • Довідка форма № 3 - 1 шт.

Діти-сироти (опікуни)
  • Ксерокопія свідоцтва про народження дитини - 1 шт.
  • Ксерокопія рішення суду про опікунство - 1 шт.

Діти з багатодітних сімей (троє і більше дітей віком до 18 років) (оплата за харчування 50 %)
  • Ксерокопія свідоцтв про народження всіх дітей - по 1 шт.
  • Ксерокопія посвідчення багатодітної сім'ї - 1 шт.
  • Довідка форма № 3 - 1 шт.

Для одиноких матерів пільги Законом не передбачені.

Документи подаються при зарахуванні дитини в дитячий садок або на момент встановлення пільг. Пільга встановлюється з моменту подачі всіх документів.
Питання щодо плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах регламентовано:
  • статтею 35 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001р. №2628-ІІІ (із змінами);
  • статтею 30 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» ( зі змінами)
  • постановою Кабінету Міністрів України «Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів» від 26.08.2002р. № 1243 (із змінами);
  • Порядком встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН від 21.11.2002 р. № 667.

Раціональне харчування – одна з основних умов здоров’я людини, її довголіття, плодотворної праці. Для забезпечення правильного харчування будь-якій людині необхідні три умови:

- наявність у їжі всіх необхідних інгредієнтів;
- здоровий травневий тракт;
- раціональний режим харчування.

Процес організації харчування дітей у ЗДО складається з:

  • відпрацювання режиму і графіку харчування дітей (затверджений наказом, розміщений на стенді біля харчоблоку та в інформаційних точках групових приміщень);
  • визначення постачальників продуктів харчування і продовольчої сировини;
  • приймання продуктів харчування і продовольчої сировини гарантованої якості;
  • складання меню-розкладки;
  • приготування страв;
  • проведення видачі готових страв і буфетної продукції;
  • забезпечення певних вихованців дієтичним харчуванням;
  • ведення обліку (бракеражу, сирої та готової продукції);
  • ведення обліку оплати за харчування батьками вихованців закладу або особами які їх замінюють, а також облік дітей, батьки яких користуються певними пільгами при оплаті за харчування, та обліку дітей які отримують безоплатне харчування в закладі;
  • ведення відповідної документації щодо напрямку діяльності всіма категоріями працівників, які приймають участь в організації харчування в дошкільному навчальному закладі;
  • контроль за харчуванням (аналіз виконання норм, своєчасність оплати, дотримання санітарно-гігієнічних вимог та ін.);
  • інформування батьків про організацію харчування дітей в дошкільному навчальному закладі.

Загальне керівництво організацією харчування здійснює директор ЗДО (п.1.35 "Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227).

Контроль за всіма аспектами організації харчування дошкільників в навчальному закладі (згідно листу Міністерства освіти і науки України від 23.05.2012р. № 1/9-396 «Про здійснення контролю за організацією харчування дітей у дошкільних навчальних закладах» та "Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227) здійснюється керівником та відповідними комісіями затвердженими певними наказами.
Керівник контролює діяльність усього персоналу закладу:
  • старшої медичної сестри (складання раціонального, перспективного та щоденного меню-розкладки, розробку технологічних карт, ведення відповідної документації та ін.);
  • комірника (прийомку та зберігання продуктів харчування та продовольчої сировини, дотримання умов зберігання відповідно вимог чинного законодавства, ведення документації та ін.);
  • кухарів (дотримання технології приготування їжі, доцільність використання столового інвентарю та посуду, відбір та зберігання добових проб, правил особистої гігієни та ін.);
  • підсобних робітників (якість забезпечення санітарного стану харчоблоку та посуду для приготування їжі на харчоблоці, особистої гігієни та ін.).
Особисту увагу керівник закладу приділяє питанню забезпечення дошкільного навчального закладу необхідними продуктами харчування, своєчасності їх постачання, умовам зберігання, раціональності використання (бере участь у складанні меню-розкладок); контролю роботи персоналу харчоблоку, контролю за додержанням санітарно-гігієнічних вимог як під час приготування та видачі їжі, так і безпосередньо при організації харчуванні дітей в групах.
В дошкільному закладі при видачі їжі з харчоблоку розподіл страв на порції здійснюється з урахуванням ваги та об’єму відповідно до віку дітей та зазначене у щоденному меню-розкладці (п.1.6 "Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227). Щомісяця медичною сестрою закладу проводиться аналіз норм харчування та вживаються заходи щодо їх корекції.
Розкладка продуктів проводиться за кожною стравою відповідно до картотеки страв (п. 1.18-1.20 «Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227). У разі відсутності одних продуктів харчування їх замінюють на інші, відповідно до норм заміни продуктів за енергоцінністю (додаток 8 до Постанови Кабінету Міністрів України від 22.11.2004р. №1591 «Норми заміни продуктів за енергоцінністю»).

Продукти харчування та продовольчу сировину, які надходять до дошкільного навчального закладу, приймають від постачальника, контролюючи умови доставки, за умови обов’язкової наявності супровідних документів, які свідчать про походження, дату вироблення, якість, умови зберігання та ін. (п.4.4 «Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227), а саме: накладні, сертифікати відповідності, висновки санітарно-епідеміологічної експертизи та ін. Підсобний працівник, та медичний працівник закладу несуть персональну відповідальність (обумовлено наказом) за якість прийнятих до закладу продуктів харчування та продовольчої сировини.

Згідно з чинним законодавством підсобний працівник, працівники харчоблоку та медичний персонал дошкільного навчального закладу ведуть відповідну документацію щодо даного напрямку роботи, яка передбачена певними нормативно-правовими актами (Журнал бракеражу сирої продукції, Журнал бракеражу готової продукції, Журнал здоров’я працівників харчоблоку, Зошит обліку відходів, Книга складського обліку, Журнал реєстрації заявок на продукти та ін.), які прошнуровані, пронумеровані, скріплені печаткою та підписом керівника закладу (п.1.30, 1.38 «Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227).

Підсобним працівником, кухарем та медичною сестрою виконуються вище зазначені правила прийому, зберігання, дотримання термінів реалізації продуктів та продовольчої сировини, суворо виконуються вимоги щодо умов зберігання та термінів реалізації певної продукції. Дане питання знаходиться на постійному контролі у керівника закладу.

Працівники харчоблоку, вихователі, помічники вихователів та інші категорії працівників закладу, які мають право замінювати вихователів або помічників вихователів у виконанні їх посадових обов’язків ознайомлені з вимогами нормативно-правових актів, які регламентують організацію харчування дошкільників в навчальному закладі, систематично, згідно графіку та під особистий підпис, проходять інструктажі щодо питання.

Інвентар та посуд оновлені на 70%, промарковані згідно призначенню, об’єму та використанню. Натомість є певні проблеми: технологічне обладнання застаріле, постійно ремонтується та потребує заміни.

Всі працівники харчоблоку ознайомлені під особистий підпис з вимогами нормативних актів щодо питання санітарно-гігієнічного утримання приміщень харчоблоку дошкільного навчального закладу, правил миття та зберігання посуду, інвентарю, обладнання. В приміщенні харчоблоку оформленні схеми-пам’ятки щодо питання. В наявності інструкції щодо правил миття посуду, інвентарю та обладнання, які ретельно виконуються працівниками харчоблоку (п.5.3 «Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227). Приміщення харчоблоку, комори та овочесховища на 100% забезпечені миючими та дезінфікуючими засобами дозволеними нормативними актами, які зберігаються спеціальних ємкостях в окремо розташованому приміщенні.
Працівникам дошкільного навчального закладу, діяльність яких безпосередньо пов’язана з організацією харчування вихованців дошкільного закладу, дозволено знаходитись в приміщенні харчоблоку та комори тільки за умови наявності спеціального одягу (халата, головного убору, фартуха тощо).
Під час процесу приготування їжі кухарі дотримуються технології приготування страв згідно технологічних карток. В наявності є технологічні картки приготування страв, які використовуються в харчуванні вихованців дошкільного навчального закладу.
Видача готових страв з харчоблоку для вживання дітьми різних вікових груп здійснюється згідно режиму харчування та відповідно до графіка видачі їжі, та не раніше ніж через півгодини після попереднього зняття проби та відбору добових проб кожної страви раціону окремо, медичним працівником закладу, або особою призначеною певним наказом, із занесенням результату проби в спеціальному журналі за особистим підписом (п. 1.22-1.23 «Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227).
Помічники вихователів доставляють їжу в групові приміщення лише в промаркованому, закритому кришками посуді та у спеціальному одязі (халат, фартух, ковпак), чистими руками та за умови відсутності дітей. Категорично не допускається сервірування столу або роздача їжі коли діти сидять за столами, дане питання постійно знаходиться на контролі керівника. Їжа роздається охолодженою, столи сервіруються відповідно меню. Вихователі разом з помічниками вихователів особливу увагу приділяють дотриманню нормативних вимог щодо виконання обов’язків чергових дітьми та формуванню культурно-гігієнічних навичок прийому їжі у дошкільників, несуть персональну відповідальність (зазначену певним наказом) за дотримання техніки безпеки, здійснення харчування дітей в дошкільному начальному закладі. (п. 1.7 «Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227).
В період епідемії та в холодну пору року з метою попередження захворюваності дошкільників, попередньо узгодивши дане питання з лікарем дошкільного навчального закладу та батьками вихованців, працівники груп забезпечують вживання дітьми фітонцидів. В літній оздоровчий період в графік харчування вводиться другий сніданок у вигляді соків або свіжих фруктів.
З метою визначення якості харчування в дошкільному закладі систематично проводяться антропометричні вимірювання дітей:
- раннього віку 1 раз на місяць,
- дошкільного віку 1 раз на квартал.
Показники антропологічних вимірювань в обов’язковому порядку доводяться до відома батьків вихованців закладу.
Всі категорії працівників дошкільного навчального закладу причетні до організації харчування дітей суворо дотримуються термінів планового проходження медичних оглядів.
Територіальною санітарно-епідеміологічною службою ведеться систематичний контроль організації харчування в дошкільному навчальному закладі, санітарного стану та за епідеміологічними показниками.

Питання організації харчування дітей в дошкільному навчальному закладу постійно виносяться для обговорення на виробничі наради, загальні батьківські збори, засідання батьківського комітету закладу.
Кiлькiсть переглядiв: 648

Коментарi